jueves, 3 de diciembre de 2020

L'esgrima a l'escola (Tasca 4)

 La pràctica que hem fer a la classe ha sigut de molta utilitat. En primer lloc perquè hem conegut l'esgrima de mà de una esportista olímpica com és Laura Ruiz Sanchís. No es un esport molt conegut com potser el futbol i introduir-lo es una bona idea per que els alumnes obren les seues ments i consideren uns altres esports. 

En segon lloc perquè es treballen posicions que no estem acostumats a fer ja que normalment en els esports són més lliures i en l'esgrima es té una posició fixa. 

Per finalitzar aquest aspecte cal destacar que quasi ningú sabia fer esgrima i tots eixírem de la classe amb una xicoteta idea de com fer.

Jo particularment coneixia l'esgrima de ver-la als Jocs Olímpics però no tenia cap idea de les regles ni de com eren les posicions , a soles em fitxava de com es donaven amb l'espassa.

Jo sí que afegiria l'esgrima a la meua programació d'educació física ja que pense que es un esport que ensenya disciplina als alumnes ja que no tenen tanta llibertat, que les ajudaria a millorar la coordinació ja que es molt difícil coordinar l'atac i la defensa en línia i per últim perquè es un esport  amb un material molt fàcil d'aconseguir.

Segons el decret 108/2014 jo introduiria l'esgrima en el bloc 1 'Coneixement i autonomia personal' ja que pense que coincideixen aspectes com són:

- Projecció del cos en l’espai, millorant el control postural i l’equilibri. 

- Noció del ritme en les activitats físiques: acceleració i desacceleració 

- Orientació: interpretació de posicions i direccions. 

- Espai viscut: projecció de vida emocional i afectiva 

- Organització espaciotemporal en situacions motrius complexes.

- Exploració d’activitats individuals encaminades a determinar el nivell motriu i millorar la iniciativa i el treball autònom. 

- Nivells de competència motriu

Cal destacar que en la meua opinió , l'esgrima, es podria treballar de una forma correcta en el tercer cicle de primària ja que comencen a tindre més habilitats motrius i una autonomia necessària per practicar aquest esport. En curs anteriors també es podria treballar l'esgrima però serien amb adaptacions i amb unes normes menys estrictes.

Respecte al material amb els que es podria treballar a l'escola, materials com els que hem vist hui a la classe de Laura poden ser bons exemples com són espasses amb goma espuma a la punta i una vareta de fibra de vidre (un material fàcil d'aconseguir i econòmic). Uns altres materials amb els que es poden treballar són amb pilotes , cassoletes fetes amb botelles de plàstic i globus, tant una espassa feta amb globus o el globus normal.

Per finalitzar aquesta activitat , vaig a proposar 3 activitats per fer-las a classe:

Animació: El primer joc per a escalfar i animar la classe potser en un grup de 20 persones , triar 6 i aquestes persones tenen que pillar als contraris. Quan un alumne pilla a un altre , aquestos canviaran els rols. Per que els alumnes s'acostumen a tindre una extensió del seu cos a la mà , tindran que pillar tocant amb una pilota. Aquesta activitat es pot fer en qualsevol curs de primària.

Part principal: El segon lloc de la sessió, es farà amb una explicació prèvia de com fer atac i defensa a l'esgrima, es a dir sempre mirant cap avant i movent les cames de forma lineal. El joc consistirà en fer grups de 3 persones i un farà d'àrbitre i com el joc del mocador dels altres dos alumnes , un intentarà agafar el mocador avanç que el contrari i a soles es pot desplaçar en línia. Aquest joc es podria fer en segon i tercer cicle de primària ja que tenen més autonomia.

Tornar a la calma: La classe farà un cuc amb un cap i una cua. El baló estarà en la cua i l'alumne que fa de cua tindrà que dir el que més li ha agradat de la sessió . Quan el fa, tocarà al company d'avant amb la pilota com hem fet en els anterior jocs i aquest farà el mateix. La tornada a la calma finalitzarà quan la pilota llega al cap. Aquest joc es pot fer en qualsevol curs de primària.




3 comentarios:

  1. INÉS LUNA SÁNCHEZ EVALÚA:
    Gracias a esta entrada de luis, en la que comenta una actividad que ha llevado a cabo en clase como es la esgrima, he aprendido muchísimo más sobre este deporte puesto que, al ser minoritario, no se le de a penas importancia por lo que la mayoría de la gente lo conoce de una forma superficial. Ojalá hubiera tenido yo la suerte de hacer esa clase y conocer a una gran profesional de este deporte. La estructura de la entrada sigue un orden y una coherencia muy adecuadas. La nota que se merece es de un 9.

    ResponderEliminar
  2. Amb aquesta entrada de Luis he pogut produnditzar més en l'esgrima, un esport que no conec molt però que té molts avantatges a l'aula d'Educació Física. El text presenta una estructura coherent, la informació és clara i adeqüada i a més, introdueix la part burocràtica del Decret. Considere també molt útil les propostes que ha detallat per tal de portar l'esgrima a la nostra futura escola. Com aspectes a millorar destacaria la justificació del text i la falta de més imatges visuals per tal d'entendre millor aquest esport aparentment "desconegut". Bon treball Luis! La meua nota és un 9,3.

    ResponderEliminar
  3. Hola Luis, gracias a tu entrada he podido aprender más sobre la esgrima, ya que apenas conocía como poder practicarlo. Me hubiese encantado haber vivenciado esta clase como vosotros. La estructura es clara y lógica, lo que facilita su lectura. Únicamente echaría en falta alguna imagen que hiciese la entrada más visual. Por ello, mi puntuación es de un 9.

    ResponderEliminar

Reflexió i autoavaluació

 En el primer paràgraf a es dona a entendre que és important el joc de oposició i entendre'l ja que els alumnes aconsegueixen millorar i...